- Kepekaan terhadap masalah yang timbul
- Pemerolehan dan penyusunan maklumat
- Penjanaan cara-cara penyelesaian yang sesuai
- Pengembangan konsep berkenaan
Model ini berpaksikan kepada kajian Bruner, Goodnow dan Austin.
Model ini menunjukkan cara penyampaian dan penjelasan konsep yang berkesan. cara yang dimaksudkan ialah:
Inkuiri
Kaedah ini membantu murid melibatkan diri dalam proses penaakulan bagi mengasah kemahiran menyoal dan membuat kesimpulan, serta membina seterusnya menguji konsep hipotesis. Kaedah ini lebih terjurus kepada kaedah pembelajaran bagi mata pelajaran sains.
Ekspositori
Kaedah ini pula hany semata-mata menyampaikan isi pelajaran kepada murid-murid. ia tidak menggalakkan murid untuk memikirkan atau menyoal tentang apa yang dipelajari. Sebaliknya, ia hanya memastikan bahawa mereka pelajari apa yang sepatutnya dipelajari.
"Little Albert" oleh Watson |
Eksperiment pelaziman klasik Pavlov |
Ekperimen ganjaran Thorndike |
- Isi pembelajaran disusun dengan mudah kepada kompleks sebelum disampaikan kepada murid-muris secara individu melalui bahan atau resos pengajaran yang sesuai. oleh itu, mereka dapat belajar mengikut kadar kemampuan masing-masing.
- Mereka akan diuji dengan berbagai bentuk ujian. sekiranya mereka masih belum menguasai mana-mana unit pengajaran, murid-murid diberi peluang untuk mengulangi unit yang berkenaan.
- Pembelajaran masteri berasaskan andaian bahawa setiap murid berupaya untuk menguasai kemahiran-kemahiran penting yang terkandung dalam kurikulum.
Antara model-model yang terkandung dalam kumpulan model sosial ialah pembelajaran koperatif, main peranan dan simulasi.
Pembelajaran Koperatif
Berfokus kepada perkembangan konsep dan kemahiran melalui kerja kumpulan yang diutarakan oleh Salvin, dan Johnson dan Johnson. Melalui kerja kumpulan bersifat koperatif, murid-murid belajar untuk menguasai maklumat, iadea dan kemahiran yang penting di sampaing di sampaing menyelasaikan permasalahan yang timbul. Murid-murid juga dapat bersaing dalam suasana yang kondusif.
Main Peranan
Murid-murid dikehendaki berlakon watak-watak berdasarkan satu situasi hipotetikal yang telah dikenalpasti. oleh itu, mereka akan lebih peka terhadap masalah sosial yang timbul dalam kehidupan seharian, seterusnya dapat menyelesaikan masalah seperti itu.
Simulasi
- Menggabungkan maklumat mengenai satu-satu kemahiran melalaui demonstrasi, praktis dan latihan khusus sehingga kemahiran tersebut berjaya dikuasai oleh murid-murid kita.
- Dibentuk berasaskan perihalan mengenai situasi sebenar di mana kita cuba mewujudkan satu situasi yang mirip kepada situasi hidup dalam sesi pengajaran
- Murid akan mengambil bahagian dalam aktiviti ini sehingga mencapai matlamat pengajaran.
- Ini dapat membantu murid-murid untuk melihat objek perwakilan yang sebenar.
Model yang berpegang kepada unsur keperibadian individu. ia menekankan perspektif bersifat individu serta menggalakkan sifat berdikari yang produktif demi peningkatan kesedaran kendiri dan tanggungjawab terhadap nasib masing-masing.
Synectics
Ia direka bentuk untuk mengajar kemahiran menyelesaikan masalah, aktiviti penulisan dan bidang-bidang yang lain. Dalam konteks bilik darjah, murid akan mengikuti satu siri bengkel sehingga mereka berupaya untuk mengaplikasi prosedur-prosedur tertentu secara individu dan kumpulan koperatif. Oleh itu, murid akan menjadi lebih kreatif dan bebas dari kongkongan pemikiran bersifat rigid seterusnya menggalakkan penglibatan murid secara aktif.
Puas setelah berjaya menaip semua Model Pengajaran. Nota ini boleh digunakan untuk menambah pengetahuan semua. Mari kita sama-sama membaca untuk menimba ilmu seluas mungkin. Moga menjadi guru yang terbaik suatu hari nanti.:)
ReplyDelete